Wiatraki w Budziszu i Ankamatach

Wiatraki w Budziszu i Ankamatach

Wiatraki w Budziszu i Ankamatach Gmina Dzierzgoń Wiatraki w Ankamatach i Budziszu Ruiny wiatraków holenderskich z drugiej połowy XIX wieku. Wiatraki murowane zbudowane w stylu holenderskim. Pierwsze wiatraki tego typu powstały w XVII wieku, konstruktorem ich był Jan Andriasz Leeghwater. W Polsce wiatraki tego typu rozpowszechniły się w XVIII wieku. We wsi Ankamaty stał przed II wojną światową drugi wiatrak drewniany, typu „Koźlak”.   Dane adresowe Gmina Dzierzgoń Ankamaty Budzisz powiększ mapę   Wiatraki powstały...
Kanał Juranda

Kanał Juranda

Kanał Juranda Gmina Stary Targ Kanał Juranda Kanał wodny, dopływ Nogatu o długości 29,3 km, wypływający z jeziora Dzierzgoń. Został zaprojektowany i wykonany w latach 1280–1320 przez Krzyżaków. Dostarczał niezależnie wodę do zamku w Malborku. Przepływa przez położone na południe od Malborka jezioro Dąbrówka. Miejscowości położone nad kanałem to Krasna Łąka, Stary Targ, Jurkowice, Koślinka oraz Malbork (gdzie kanał wpływa do Nogatu).   W 1949 wprowadzono urzędowo polską nazwę Malborska Młynówka, zastępując poprzednie niemieckie nazwy Mühl Graben i Vorflut Graben. powiększ mapę  Ciekawostka Jezioro Dąbrówka jest sztucznym zbiornikiem wodnym zbudowanym przez Krzyżaków w celu zwiększenia zasobów...
Most kolejowy w Wartulach

Most kolejowy w Wartulach

Most kolejowy w Wartulach Gmina Stary Dzierzgoń Most kolejowy w Wartulach Pochodzi z XIX/XX w. Obiekt jest jednym z trzech mostów „żelaznych” tego typu na tym terenie. Zlokalizowany jest nad rzeką Starą Dzierzgonką pomiędzy miejscowością Wartule, a Starym Dzierzgoniem. Most posiada konstrukcję metalową o długości 32 metrów. Most został wybudowany jako dwutorowy, przy czym linia kolejowa (obecnie nie istniejąca) miała tylko jeden tor. Szerokość budowli wynosi 9,5 metra, natomiast jego wysokość to ok. 4 metrów. Most posiada 7 szt. poprzecznych wzmocnień.   Konstrukcja stalowa bez jednego spawu – wyłącznie nitowana. Mimo kilkudziesięciu lat braku konserwacji jest w zadziwiająco dobrym stanie. Linia kolejowa została zdemontowana przez Sowietów po II Wojnie Światowej. powiększ...
Śluza w Białej Górze

Śluza w Białej Górze

Śluza w Bialej Górze Zespół Śluz w Białej Górze (Gmina Sztum) Zespół Śluz w Białej Górze Obiekt ukazuje nam historię naszego terenu i jednocześnie prezentuje, jak od wieków ludzie próbowali okiełznać żywioł-wodę. Punkt rozdziału wód Wisły na dwa główne ramiona, zwany Cyplem lub Narożnikiem Montowskim był od dawna jednym z kluczowych punktów w działalności człowieka na Wiśle, zaś sposób rozdziału wód powodował w przeszłości liczne zatargi. Mocą kolejnej decyzji w 1900 r. postanowiono wykonać regulację Nogatu. Regulacja Nogatu to praktycznie całkowite odcięcie dopływu z Wisły do Nogatu, obecnie Nogatem płynie do 30 m3/s (co stanowi ok. 3% przepływu średniego Wisły). Rzekę Nogat skanalizowano przyjmując, że szlak winien umożliwiać ruch statków o nośności 400 ton, długości 55m, szerokości 8 m i zanurzeniu 1.6 m. Stały poziom wód Nogatu zapewniają trzy stopnie wodne: Michałowo, Rakowiec, Szonowo o praktycznie identycznej konstrukcji, różniące się jedynie spadem i drobnymi szczegółami konstrukcyjnymi. Tak więc historia zatoczyła koło: kiedyś Nogatem płynęło ok. 87% przepływu Wisły obecnie niecałe 3%. Obecny stan węzła wodnego Biała Góra ukształtował się w XIX – XX w. Z połowy XIX w. (1852 r.) pochodzi tzw. wielki upust – najstarszy element węzła (przebudowany w 1879 roku). Prace przy budowie właściwego, obecnie eksploatowanego stopnia rozpoczęto w sierpniu 1912 roku, zakończono w 1915 r. Najpóźniej powstała obecnie nieużywana mała śluza w ujściu Liwy do Nogatu (wybudowana w latach 30-tych XX-tego wieku dla potrzeb żeglugi niewielkich jednostek rzeką Liwą). Dane adresowe Gmina Sztum 82-400 Biała Góra powiększ mapę Śluza powstała...